Kredyt dla nowych firm – jakie zabezpieczenia są wymagane

Ubiegając się o kredyt najłatwiej mają ci przedsiębiorcy, którzy przez wiele lat w danym banku posiadali konto osobiste i mieli comiesięczne, dosyć znaczne wpływy. Zakładając firmę, a w tym konto firmowe, bank może posiłkować się kontem osobistym jako ewentualnym zabezpieczeniem.

Bank bierze pod uwagę sytuację historyczną klienta i obliczając jego zdolność kredytową, na pewno podsunie lepszą propozycję kredytową niż zupełnie nowemu klientowi biznesowemu. Oznacza to tyle, iż głównym warunkiem uzyskania kredytu jest sytuacja finansowa klienta, tak aby bank miał podstawę zabezpieczenia rat razem z odsetkami.

Dla banku znaczenie ma to, czy klient posiada inne zadłużenia, w tym karty kredytowe, ponieważ wpływają one na rodzaje zabezpieczeń i możliwość uzyskania kredytu firmowego. Im wyższa potrzeba finansowa, tym zabezpieczeń może być więcej, dlatego w wielu przypadkach nowi przedsiębiorcy muszą dostarczyć większą ilość dokumentów. Ważne są kserokopie założenia działalności w urzędzie, zaświadczenia uzyskania numeru NIP oraz Regon. Kolejne dokumenty powinny być dostarczone do banku przez poręczycieli, którzy także mają zdolność kredytową. Im wyższe sumy kredytowe, tym bank może żądać dokumentów od większej ilości poręczycieli, nawet trzech osób.

 

Ubiegając się o kredyt w obcym banku, sytuacja jest trudniejsza, dlatego warto mieć na uwadze fakt wykazania dodatkowych aktywów. Dla banku bardzo interesujące będą aktywa finansowe w postaci certyfikatów, obligacji, złota, a nawet nieruchomości. Hipoteka jest zabezpieczeniem podczas uzyskania kredytu nie tylko na rozpoczęcie działalności, ale na jej rozwinięcie lub też rozwój innowacji czy technologii.

Obecnie na rynku tylko dwa banki nie wymagają zabezpieczeń od klienta firmowego, gdyż w razie braku spłaty od niego, bank ma finansową gwarancję rządową. Pozostałe banki zazwyczaj oczekują, iż klient firmowy przyjdzie po kredyt dopiero po kilku miesiącach prowadzenia działalności.

Najczęściej występującym minimalnym okresem dla banku to trzy miesiące, tak aby można było ocenić bilans firmy pod względem zysków i strat. W lepszej sytuacji są przedsiębiorcy którzy działają na rynku od sześciu do dwunastu miesięcy, ponieważ mogą liczyć na wyższe sumy kredytowe, a także bardzo dogodne warunki spłaty, w tym zabezpieczenie kredytu.

Bank który ma rezerwę finansową specjalnie przeznaczoną dla nowych firm, może ustalić zupełnie nowe warunki. W związku z tym, że konkurencją dla banku są pieniądze unijne dla firm, to bank bierze pod uwagę podobne zasady jak organizacje unijne. Aby otrzymać kredyt na firmę, należy przedstawić swój biznesplan na najbliższe kilka lat i przedstawić plan rozwoju swojej firmy. Jeśli przedsiębiorca zdobędzie zaufanie, wówczas otrzyma kredyt. Zabezpieczeniem dla banku jest wówczas majątek firmy, w tym właściciela lub też poręczenie. Przedsiębiorcy posiadający różne aktywa bankowe w danym banku, korzystający aktywnie z ofert bankowej, czy też mający doskonałą historię w BIK są lepszym kandydatem dla banku, gdyż zdobywają większe zaufanie. Mając spore obroty, działając na rynku aktywnie, nie muszą mieć dodatkowych zabezpieczeń gdyż bank łatwiej ufa takim klientom. Uzyskują kredyt szybciej i za każdym razem oferta kredytowa jest ciekawsza, a jedynym zabezpieczeniem w tym wypadku może być historia finansowa i aktywa bankowe.